ÚSMĚV

vítejte na stránkách o vtipech fórech a srandách+nově o hrách a pod paneli s hrami můžete najít aplikace od rockstaru -jsou z hlavní stránky GTA IV ZDROJE NEUVÁDÍME POD TEXT ALE SEM:VĚTŠINA JE Z www.games.tiscali.cz A www.gta.cz/gta4

Nvidia

Geforce 9800 GX2

Tato recenze je z www.games.tiscali.cz-zdroj
GeForce 9800 GX2 je hodně zajímavým produktem. Jedná se o kartu, která má na sobě dva čipy G92. Ty jsou vyrobeny 65 nm technologií a byly už dříve použity na kartách GeForce 8800 GT a 8800 GTS. Čipy nejsou nijak očesané, uvnitř každého z nich funguje všech 128 Stream procesorů, které pracují na 1500 MHz a samotné jádro pak na 600 MHz. Výhody těchto čipů jsou jasné. Dobrá přetaktovatelnost (někdy 10 až 20 procent), ale zase nemá podporu pro DirectX 10.1 a Shader Model 4.1 (=do budoucna).

V případě GX2 zvolila NVIDIA úplně jiný přístup než konkurenční ATI s Radeonem HD 3870 X2, protože v případě GX2 má každé GPU svůj vlastní tištěný spoj, zatímco Radeon jen jeden. Ve výsledku karta vypadá jako nějaký dvojitý sendvič. Nevýhodou je pochopitelně to, že dva tištěné spoje stojí víc než jeden, takže se to projevuje na ceně, která je aktuálně stanovena na 599 až 649 dolarů (9600,- Kč až 10 390,- Kč bez DPH), kdežto Radeon HD 3870 X2 se dá sehnat i za 430 dolarů. Co se týká paměti, karta má dohromady 2x 512 MB GDDR3 na 2000 MHz (efektivně) napojené na 256-bitovou sběrnici. Je ale docela překvapivé, že i s dvěma PCB karta "žere" méně než Radeon. Podle zavedené metodiky spotřebuje 197 Wattů.

V rámci objektivity je ale nutné zmínit několik kontroverzních faktorů, které mohou koupit této karty trochu znepříjemnit. Vyloženě jí nemá smysl pořizovat, pokud hrajete v rozlišení 1280x1024 bodů. To by bylo vyhazování peněz oknem. Vyplatí se, až když máte větší monitor a používáte vyšší rozlišení. Pak si třeba můžete vychutnat Call of Duty 4 v 2560x1600 bodech, se všemi detaily na maximum a stejně se dostanete na hodně slušné počty snímků za vteřinu. U extrémních rozlišení zase kartě nemusí stačit procesor nebo se může stát limitujícím faktorem něco jiného (sběrnice, paměti), takže pak její výkon neroste a je na zvážení, jak výkonná je celá vaše sestava a co od karty požadujete.

Když už jsem zmínil tu cenu a tu GeForce 8800 GTS, rovnou předešlu, že dát do normálního SLI dvě GeForce 8800 GTS 512 může přijít laciněji než pořizovat jednu GX2. No a až uvidíte výsledky benchmarků, tak pochopíte, proč GTS může být v některých případech lepší volba. Aby byl obrázek úplný, tak je třeba dodat, že GX2 zase nepotřebuje dva PCI-Express sloty. Nacpete jí i do levnější základní desky. No a pokud už máte nějakou dražší desku s podporou SLI (třeba s nějakým NVIDIA čipsetem nForce 780 nebo novým 790) a máte peněz nazbyt, můžete si dopřát Quad SLI, tj. čtyři GeForce čipy dohromady (funguje na 790i, GX2 + GX2).

U jedné GX2 ale pozor na provoz více displejů, protože pokud je používáte, musíte otevřít NVIDIA Control Panel a změnit způsob vykreslování na "Multiple Display Mode", který ale vypne interní SLI a pro vykreslování se začne používat jenom jedno GPU. Podle NVIDIE to budou opravovat některé další ovladače, aby se při používání více monitorů a hraní zároveň pořád nemuselo přepínat a pak restartovat počítač.

Každopádně celkový dojem je dobrý a ve stejném duchu se nesou i jednotlivé recenze z renomovaných zdrojů. Podle nich je GF 9800 GX2 na tom tak, že překonává ve výkonu všechny herní 3D karty, co jsou aktuálně na trhu (BTW: 25. března bude uvedena 9800 Ultra). Není od zajímavosti zmínit, že podobný výkon s Radeonem HD 3870 X2 má v 3D Marku 06.


V herních benchmarcích obecně je lepší GX2, a to někdy doslova o parník. Třeba v Company of Heroes pod DX10 udělá 9800 GX2 celkem 50,5 fps v rozlišení 1920x1200 a HD 3870 X2 jen 26,9 fps. Ve World in Conflict dosáhne ve stejném rozlišení 9800 X2 na 37 fps, kdežto Radeon 3870 X2 se dostane jen na (skutečně nehratelných) 12 fps. Jinde je na tom Radeon X2 o chloupek lépe, třeba v Call of Juarez (DX10) jsou výsledky nastejno (ála 35 fps). Hrubá síla GX2 je ale znát hodně v DX9 testech, kdy třeba F.E.A.R. se na ní dal hrát v "ppatru" (plavně plynulém až tekoucím režimu) na 92 fps a to i v rozlišení 2048x1536 bodů s 4xAA + 16xAF, zatímco Radeon zase o kus ztrácel, když se dostal na 77 fps.
Žádné komentáře